Hye, strangers nice to meet you ^^

Tuesday 19 April 2011

KASARNYA BAHASA.......



uishhhh kalau iyer pun anda marah,janganlah mencarut.Kalau perempuan buat macam tu elok ke dipandang?Tahu tak mencarut itu adalah berdosa.Mencarut atau menyebut perkataan kesat bukan budaya orang Melayu dilarang sama sekali dalam agama ISLAM!Kenapa kita nak sebut perkataan yang kesat-kesat.Kalau betul kita marah cuba cakap perkataan yang baik-baik.Ini dinamakan sindir menyindir tapi dengan cara baik....


SITUASI 1)Ali telah mencuri kotak pensel Abu dengan sengaja,lalu Abu mendapat tahu dan berkata ini kepada Ali......

ABU:Wah Ali hebatnya kau curi kotak pensel aku,sampai aku pun tak tahu yang rupanya kau yang curi kotak pensel aku.Kau suka ke kotak pensel aku nie?Kenapalah kau pandai sangat nak curi kotak pensel aku?

AYAT INI JUGA MUNGKIN AKAN MEMBUAT ALI TERHARU LALU MEMULANGKAN KEMBALI KOTAK PENSEL MILIK ABU....

SITUASI 2)Mak Cik Limah sibuk mengata Mak Cik Limah lagi satu yang katanya suka meniru gaya dia.Yelah nama dah sama payah sikit.....Mungkin Mak Cik  Limah yang dikutuk itu boleh bercakap begini pada Mak Cik Limah yang menuduh Mak Cik Limah......Aish pening da......

Mak Cik Limah:Amboi sesedap perisa aje kau mengata aku kan.Aku tahu lah kau memang baik hati,lemah lembut dan cantik sesangat tapi janganlah mengata aku yang sebenarnya lagi lawa dari kau.......

URM MUNGKIN MAK CIK LIMAH 1 DAN MAK CIK LIMAH 2 BOLEH BERBAIK DENGAN AYAT YANG BEGITU MENYAYAT HATI NIE.......

so people,tak payah lah nak sebut perkataan yang agak kesat tu.Tak elok kita kan orang MALAYSIA yang kaya dengan budi bahasa?Tak gitu?

No comments:

Post a Comment

Followers